Dark Entries reviews THE TRILOGY

“9 out of 10 rating !!

Dirk Serries is een man die in onze reviewsectie erg vaak de revue passeert. We leerden de man uiteraard kennen via het legendarische Vidna Obmana, waarvan onlangs bij Zoharum het terugblikkende ‘The Trilogy’ heruitgegeven werd.

Maar laat ons beginnen bij het begin…

De eerste releases onder de Vidna Obmana moniker verschenen halverwege de jaren 80 en werden gekenmerkt door zeer rauwe industrial geluiden. Bij het begin van het volgende decennium besloot Serries het roer om te gooien en zich te richten op rustgevende ambient klanken met subtiele ethnische ondertonen.

Een slimme zet, zo bleek, want met de eerste drie albums in deze nieuwe stijl (Passage In Beauty (1991), Shadowing In Sorrow (1992) en Ending Mirage (1993) werd zijn bekendheid er alleen maar groter op.

Het Amerikaanse label Relic bracht deze drie sleutelalbums in het werk van Vidna Obmana drie jaar later in een driedubbele cd box samen uit.

Exact hetzelfde dus als wat Zoharum, bijna 25 jaar na datum na het verschijnen van het laatste deel uit deze trilogie, heden ten dage doet.

Verrassend genoeg geen extra tracks, wat bij heruitgaves toch meestal het geval is. De enige extra is dat de nummers op deze nieuwe Trilogy versie een nieuwe grafische vormgeving kregen en het geluid door Series voor de gelegenheid opnieuw geremastered is.

Komt ook nog eens bij dat zowel de afzonderlijke albums die deze trilogie uitmaken, als de eerder verschenen verzamelbox lang onbeschikbaar waren, of indien wel te koop, hoge prijzen bereikte op veilingsites. Gelukkig denkt Zoharum dus ook aan uw portemonnee, en heeft er samen met Hybryds weer een paradepaard van eigen bodem bij.

Over Hybryds gesproken: op het afsluitende nummer (een vocal reprise van het nummer ‘Mellow At Heart’) van Ending Mirage (en dus ook van deze The Trilogy) horen we Yasnaïa (in die tijd actief aan de zijde van Magthea) nog eens haar schitterende zelve wezen.

U herinnert zich misschien ook nog de cd Soundtrack Voor Het Aquarium, die Vidna Obmana en Hybryds samen maakten, en die nonstop afgespeeld werd in het aquarium van de Antwerpse Zoo, begin jaren 90?

The Trilogy is goed voor meer dan 3 uur zeer rustgevende ambient, met lichte ethnische invloeden en hier en daar een ondertoon die niet van de nodige dreiging gespaard is gebleven, om het geheel opwindend te blijven houden, en dit verspreid over een totaal van 20 tracks.

Hoewel deze nummers uitblinken in wat wij als schoonheid bestempelen, zijn ze echter ontstaan door een gevoel van ontevredenheid…. Het hoe en waarom hiervan kan je netjes nalezen in de zeer uitgebreide liner notes die deze driedubbelaar vergezelen. Verder schrijft Tobias Fischer er ook over de ontmoeting tussen Serries en Magthea, Radio Centraal, en het feit dat Antwerpen in die periode een van Europa’s meest opwindende plekken was voor compromisloze elektronische muziek.” Dark Entries – Belgium

Advertisements